Näytöshuutokauppa

Bibliofiilien Seuran kirjahuutokauppa Namibian Martti Ahtisaari-koulun hyväksi Helsingin kirjamessuilla.

Kirjanystävien yhdistys Bibliofiilien Seura järjestää Helsingin kirjamessuilla perjantaina 26.10.2012 kirjahuutokaupan Namibiassa sijaitsevan Martti Ahtisaari -koulun lukutaidon opetuksen hyväksi. Huutokauppa pidetään Kirjakahvilassa klo 16.30-17.00.

Kirjahuutokauppaan ovat lahjoittaneet kirjan tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja presidentti Martti Ahtisaari. Muita lahjoittajia ovat muun muassa Pentti Arajärvi, Pekka Haavisto, Jenni Haukio, Laila Hirvisaari, Eero Huovinen, Matti Klinge, Lasse Lehtinen, Erkki Liikanen, Ilkka Niiniluoto, Jukka Paarma, Arto Paasilinna, Panu Rajala, Esko Salminen, Alexander Stubb, Hannu Taina, Jari Tervo, Erkki Tuomioja ja Kaari Utrio sekä Madventuresmiehet Tuomas Milonoff ja Riku Rantala.

Huutokauppakirjojen nimiölehdellä on lahjoittajan tervehdys ja taiteilija Hannu Tainan tätä tarkoitusta varten suunnittelema ex libris, jonka painatustyön on lahjoittanut Vammalan kirjapaino.

Suomella on yli 140-vuotiset perinteet Namibian auttamisessa, aluksi Ambomaalle suunnatun lähetystyön muodossa, myöhemmin muun muassa koulutuksen kautta. Martti Ahtisaari toimi vuonna 1990 Namibian itsenäistymisprosessin kätilönä. Vuonna 1997 Opetusalan Ammattijärjestö OAJ sopi Namibian hallituksen kanssa koulun nimeämisestä Ahtisaaren nimikkokouluksi, kun hän täytti 60 vuotta. Koulu oli OAJ:n syntymäpäivälahja opettajataustaiselle presidentti Ahtisaarelle. OAJ on tukenut ja tukee koulua taloudellisesti.

Martti Ahtisaari –koulu sijaitsee Namibian pääkaupungin liepeillä kaikkein köyhimpien asuinalueella. Koulussa on 1500 oppilasta ja 50 opettajaa. Erityisen tärkeänä siellä pidetään lukutaidon opetusta varsinkin tytöille.

Bibliofiilien Seura ry on vuonna 1958 perustettu kirjanystävien valtakunnallinen yhdistys. Sääntöjensä mukaan se toimii "yhdyssiteenä Suomen bibliofiilien kesken sekä herättää ja pitää vireillä kirjoihin ja muihin tuotteisiin kohdistuvaa mielenkiintoa ja harrastusta maassamme". Seura julkaisee Bibliophilos -lehteä, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Huutokauppaluettelo löytyy 19.10.2012 alkaen Bibliofiilien Seuran sivuilta www.bibliofiilienseura.fi, josta löytyvät myös ohjeet ennakkohuutojen tekemiseen. Meklarina toimii Pekka Timonen.

Bibliofiilien perinteinen huutokauppa järjestetään la 27.10.2012 klo 11-14 Helsingin messukeskuksen auditoriossa.

Lisätietoja antavat:
Jukka-Pekka Pietiäinen (ulkomaanmatkojen vuoksi vain 9.-19.10.2012)
Bibliofiilien Seuran puheenjohtaja

Petteri Leino